Четвер, 29.06.2017, 13:25
Вітаю Вас Гість | RSS

Костопільська ЦСПШБ

Меню сайту
Календар
«  Червень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
Наше опитування
Як часто ви відвідуєте нашу бібліотеку?
Всього відповідей: 111
Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Бібліошкола

Безпека роботи в Інтернеті


Книга і комп'ютер в інформаційному суспільстві: сучасне і майбутнє


Зустріч із павутинкою




Безпека роботи в Інтернеті


Правила Інтернет-безпеки і Інтернет-етики для дітей і підлітків

1. Ніколи не давайте приватної інформації про себе (прізвище, номер телефону, адресу, номер школи) без дозволу батьків.

2. Якщо хтось говорить вам, надсилає вам, або ви самі віднайшли у мережі щось, що бентежить вас, не намагайтеся розібратися в цьому самостійно. Зверніться до батьків або вчителів - вони знають, що треба робити.

3. Зустрічі у реальному житті із знайомими по Інтернет-спілкуванню не є дуже гарною ідеєю, оскільки люди можуть бути дуже різними у електронному спілкуванні і при реальній зустрічі. Якщо ж ви все ж хочете зустрітися з ними, повідомте про це батьків, і нехай вони підуть на першу зустріч разом з вами.

4. Не відкривайте листи електронної пошти, файли або Web-сторінки, отримані від людей, яких ви реально не знаєте або не довіряєте.

5. Нікому не давайте свій пароль, за виключенням дорослих вашої родини.

6. Завжди дотримуйтесь сімейних правил Інтернет-безпеки: вони розроблені для того, щоб ви почували себе комфортно і безпечно у мережі.

7. Ніколи не робіть того, що може коштувати грошей вашій родині, окрім випадків, коли поруч з вами батьки.

8. Завжди будьте ввічливими у електронному листуванні, і ваші кореспонденти будуть ввічливими з вами.

9. У електронних листах не застосовуйте текст, набраний у ВЕРХНЬОМУ РЕГІСТРІ - це сприймається у мережі як крик, і може прикро вразити вашого співрозмовника.

10. Не надсилайте у листі інформації великого обсягу (картинки, фотографії тощо) без попередньої домовленості з вашим співрозмовником.

11. Не розсилайте листи з будь-якою інформацією незнайомим людям без їхнього прохання - це сприймається як "спам", і звичайно засмучує користувачів мережі.

12. Завжди поводьтеся у мережі так, як би ви хотіли, щоб поводилися з вами!



Книга і комп'ютер в інформаційному суспільстві: сучасне і майбутнє


(урок-діалог для користувачів-учнів старшого шкільного віку)

Розвиток потенціалу людини, навичок і вмінь у століття інформації, формування інформаційної культури особистості повинно брати свій початок з дитинства. Головними джерелами інформації в XXI столітті є книга і комп'ютер. Щоб бути освіченою, сучасною людиною, необхідно багато читати, знати Інтернет тощо. Тому ми вирішили запропонувати нашим користувачам 8-9 класів такий урок-діалог, під час якого можна розпочати з підлітками серйозну розмову про роль книги, бібліотеки і комп'ютера в інформаційному суспільстві. Головна мета уроку - допомогти зрозуміти дітям, що оволодіння ними основами інформаційної культури підготує їх до будь-якого виду пізнавальної діяльності забезпечить здатність жити в інформаційному суспільстві. Сподіваємось, що цей матеріал допоможе бібліотечним працівникам розширити коло форм і методів формування інформаційної культури учнів 8-9 кл.
Друзі ! Вам пощастило жити в час небувалого злету науково-технічного прогресу, жити у Столітті інформації.
Що ми розуміємо під словом "інформація" ? (повідомлення про щось). Ми оточені інформацією завжди: коли читаємо книжки, слухаємо радіо, дивимось телевізор, спілкуймось між собою. Запитання, відповіді , прохання, посмішки, рухи, - все це є передавання інформації. Взагалі, необхідність висловлювати і передавати інформацію привела до появи мови, писемності, мистецтва; викликала до життя книгодрукування телебачення, обчислювальну техніку. Технічний прогрес приніс нові засоби комунікації, тобто засоби спілкування. А разом з ними - нові цінності. Першим проривом у цьому напрямку стала книга, пізніше - періодичні друковані видання, потім - телеграф, радіо, телебачення і, нарешті Інтернет.
На початку ХХІ століття книга і комп'ютер є найавторитетнішими джерелами інформації. Саме про них ми сьогодні поговоримо.
Згадаємо, коли з'явилася перша книга ? (4-3 тис. до н.е.)
Чим книга прислужилася людству ? (В книгах відображені історія людства, його досвід, думки, почуття тощо).
Згадаймо, як любили і поважали книгу наші предки. Народна мудрість каже : "Книга вчить, як на світі жити", "Книга - джерело життя", "З книгою жити - з добром дружити".
Висловлювання видатних людей :
"Люди перестають мислити, коли перестають читати" (Дені Дідро);
"Книги - діти розуму" (Джонатан Свіфт);
"Книжки - кораблі думки, що мандрують хвилями часу" (Френсіс Бекон); "Завдання книг - полегшити, прискорити пізнання життя, а не замінити його" (Я.Корчак);
"Без пристрасті до книжки людині недоступні культура сучасного світу, інтелектуальне і емоційне вдосконалення" (В.Сухомлинський).
Тривалий час книга була єдиним і основним джерелом інформації. Сьогодні світ заполонили комп'ютери.
Чи знаєте ви, що означає слово "абак"? (Від грец. авах - дошка, поділена на смуги, де пересувалися камінці з метою арифметичних розрахунків. Щось на зразок рахівниці).
Саме від цього примітивного приладу для рахунків бере початок історія обчислювальної техніки, історія комп'ютера. Комп'ютери почали активно заповнювати наше життя після другої світової війни. До 1960 р. в усьому світі використовувалися не більше 7 тис. комп'ютерів. В 1993 р. настав історичний перелом, коли вперше обсяг виробництва персональних комп'ютерів перевищив обсяг виробництва легкових автомобілів і досяг 35,4 млн. одиниць.
Де застосовуються комп'ютери?
Варіанти відповідей:
в установах;
банках;
школах;
лікарнях;
у побуті.
Сучасний комп'ютер пише музику і вірші, малює, грає у шахи, розмовляє. Він практично вміє робити все, що і людина. Сьогодні світ переживає процес бурхливої інформатизації і стрімко зростає кількість інформації. Фантастично розвивається електронно-обчислювальна техніка, що робить інформацію доступною практично кожному. Вчені говорять про "інформаційний вибух", "інформаційну революцію", "інформаційну цивілізацію".
Як змінилася книга в наш час?
Ви, мабуть, знаєте про існування електронних книг. У Франції створено книгу, зовні схожу на традиційну. Під обгорткою розміщений екран розміром 21x16 см. Електронну книгу можна покласти до сумки чи рюкзака. Вона працює на батарейках протягом 5 год. Це одночасно і книга, і бібліотека, і віртуальний книжковий магазин. Її пам'ять зберігає одночасно біля 30 книг по 500 сторінок кожна. Маючи мобільний телефон чи телефонну розетку, ви підключаєтеся до Інтернету, можете гуляти по віртуальному магазину, вибирати і замовляти книги. Досить провести по екрану пальцем, щоб підібрати книгу чи газету, збільшити розмір букв, знайти значення незрозумілого слова у словнику. Останнє досягнення комп'ютерних технологій - "жива" книга (LivingBook). За допомогою комп'ютера можна не лише читати текст і переглядати картинки, а й чути голоси персонажів, "оживляти" ілюстрації, грати у цікаві ігри. Навіть є такі електронні книжки-ігри, які дають можливість не тільки познайомитися з авторським варіантом твору, а й самому впливати на хід сюжету.
Як ви гадаєте : у майбутньому друкована книга залишиться чи її замінить комп'ютер?
Варіанти відповідей:
Звичайно, залишиться. Адже для більшості наших читачів персональний комп'ютер не по кишені";
Гадаю, настане час, коли друкована книга стане раритетом і буде значно дорожчою за комп'ютер.
Книга чи комп'ютер? Ви надаєте перевагу ...
Чи можна бути освіченою людиною, якщо не знаєш комп'ютера ?
Чи можна бути сучасною людиною, якщо не читаєш книг?
З якого джерела (книги чи комп'ютера) ви одержуєте основну інформацію і знання?
Згадаймо давньогрецький міф про Лабіринт. Виявляється, що книжковий світ, а особливо світ комп'ютерний, віртуальний і є тим самим Лабіринтом, де на молодого і недосвідченого користувача чатує небезпека, справжній жахливий "Мінотавр". Головна проблема сьогодні - це проблема вибору. Як відрізнити потрібну інформацію від непотрібної, глибоку від поверхневої, корисну від беззмістовної та шкідливої ?
Досить часто знання художньої літератури обмежені гортанням детективів; з телевізійних програм вибираємо для перегляду лише бойовики, а комп'ютер використовуємо для сумнівних ігор. "Кібернетика подібна тому, що в часи середньовіччя вважали "чорною магією", - вона може дати все, що забажаєте, але вона не може підказати, що необхідно просити" (Норберт Вінер).
Вміння вибирати книгу чи знаходити інформацію за допомогою комп'ютера, - це справжнє велике мистецтво. Як оволодіти ним ? Гадаю, саме бібліотеки навчать вас цьому мистецтву, покажуть вам шлях до Знань, до духовності.
Що означає слово "бібліотека"? (Книгозбірня).
Сучасна бібліотека збирає не тільки твори друку, а також аудіо - і відеокасети, компакт-диски, комп'ютерні програми, бази даних. До послуг читачів - різноманітна аудіо - і відеотехніка, комп'ютери, розмножувальна техніка. Комп'ютерні технології використовуються при комплектуванні бібліотек, створенні довідкового апарату, обслуговуванні читачів. Бібліотека стає складовою сучасних інформаційних систем. "Якщо стара бібліотека була джерелом, до якого йшли всі, хто бажав знань, то новітня - це водопровід, який розносить життєдайну вологу по будинках" (МельвільДьюі). Тому сучасну бібліотеку почали називати: "віртуальна бібліотека", "інформотека", "медіатека", замість слова "читач" з'явився термін "користувач" бібліотеки.
Чи потрібна бібліотека в майбутньому? Варіанти відповідей:
Бібліотека завжди була і надалі збережеться як інтелектуальний і інформаційний центр;
Бібліотека стане популярним місцем спілкування людей;
Одна маса знань ще не робить людину щасливою і мудрою, не рятує від самоти; людині потрібна людина.
Бібліотека - це той храм, де завжди народжується і зберігається духовність. Пам'ятаймо, що у давнину бібліотеку називали "дім життя", "притулок мудрості", "аптека для душі".
Сьогодні ми з вами обговорили лише деякі питання теми "Книга і комп'ютер", теми невичерпної і складної. Поки що ці два джерела інформації мирно співіснують, доповнюють один одного. А що буде далі - покаже час.
Додаток № 1. ЦІКАВЕ ПРО КНИГУ
Вчені підрахували, що в 1600 р. вийшло у світ всього 6078 видань. Протягом наступного століття їх кількість подвоїлась, ще через століття зросла на 40% (1800р. - 18646). Вже у 19 ст. число надрукованих книг і брошур збільшилося майже в десятеро /1900р. -158888/. В 20 ст. об'єми друкованої продукції стрімко зростають: за першу половину століття виробництво книг збільшилось на 70%.
Кількість книг, яку може прочитати людина за все своє життя, не перевищує 6-8 тис, якщо читати щоденно по 50 сторінок.
Найбільшою у світі книгою вважається "Суперкнига", видана в Денвері, штат Колорадо, США в 1976 р. Її розміри 2,74 на 3,07 метра, вага 252,6 кг. В книзі 300 сторінок. У політехнічному музеї в Москві зберігається унікальна книга поезій Т.Г.Шевченка. Її створив український умілець Микола Сядристий. В книзі 12 сторінок, кожна площею 0,6 кв. мм. Вона зшита павутинкою, обкладинка - з пелюстки безсмертника, під мікроскопом можна прочитати і самі тексти.
Один компакт-диск (різновид оптичного диску) вміщує 250 тис. сторінок тексту. На компакт-дисках площею близько 4м можна помістити тексти всіх книжок світу. Нині пристрій розміром з ніготь людської руки може зберігати інформацію, рівну за обсягом 100 книгам по 500 сторінок кожна.
Додаток № 2. ЦІКАВЕ ПРО КОМП'ЮТЕР
Здатність людини засвоювати інформацію складає в середньому 25 Біт/с, або біля одного слова в секунду. Швидкість роботи сучасних SM сягає сотень мільйонів біт в секунду. Одна з перших електронних обчислювальних машин - ЕНІАК - була створена в 194бр. Вона займала в довжину більше 30м, важила 30 тонн. її обслуговувала ціла інженерно-технічна команда. В кінці 20 ст. створюються комп'ютери, які можна розмістити на долоні і які дуже прості в експлуатації.
Нині найрозумніший комп'ютер в світі називається "Симулятор Землі", його створили японські спеціалісти з м. Йокогама. Він складається з 640 суперкомп'ютерів і займає площу 4-х тенісних кортів. Лідер у списку 500 найшвидших комп'ютерів нашої планети виконує 35 млрд. операцій в секунду. З його допомогою моделюють процеси, які відбуваються на Землі, зокрема передбачають природні катастрофи.
В загальному об'ємі продажу програмного забезпечення в Японії ігрові програми займають найбільше частку: 30%. На другому місці - учбові програми /20%/. Далі - обслуговуючі програми /17%/, ділові /13%/, наукові /10%/.
Число користувачів Інтернету в Україні щомісяця збільшується на 200 тис. і становить близько 1,5 млн. чоловік.
Інтернет - це оперативність : можливість оновлення інформації в режимі online, технології puch-каналів, біжучих рядків. Інформація тут оновлюється кожні 5-15 хвилин, що неможливо ні в яких інших засобах масової інформації.
Сьогодні у високорозвинених країнах можлива купівля-продаж за допомогою електронних засобів не виходячи за поріг домівки. Стали реальністю освіта з навчанням в електронних класах; охорона здоров'я з комп'ютерною діагностикою та хірургією з дистанційним управлінням; транспорт та зв'язок з миттєвим замовленням квитків тощо. В Японії увійшли в моду домашні кішки - комп'ютери. Вони можуть муркотіти будь-які мелодії відповідно настрою господаря, робити масаж лапками і лікувати. Кішка - комп'ютер сама поставить діагноз, замовить необхідні ліки, складе лікувальну дієту.
Наймолодший мільярдер у світі - Біллі Гейтс - засновник Фірми по виробництву програмного забезпечення Microsoft навчився програмувати у 1З років.
Додаток № З. ТЛУМАЧНИЙ СЛОВНИК
Абак /гр./ - лічильна дошка у давніх греків і римлян.
Бібліо..,/гр./ - у складних словах відповідає поняттю "книга".
Бібліотека /гр./ - книгозбірня.
Біт /2 пол. ХХ ст./ - одиниця кількості інформації у двійковій системі зчислення.
Віртуальна реальність - відтворення зорових, слухових і тактильних відчуттів за допомогою комп'ютеризованого аудіовізуального обладнання.
ЕОМ /абревіатура/ - електронна обчислювальна машина.
Інтелект - розум, здатність людини думати, мислити.
Інтернет - Всесвітня інформаційна комп'ютерна мережа.
Інформаційна технологія - використання обчислювальної техніки і систем зв'язку для створення, збирання, передавання, зберігання, обробки інформації.
Інформаційна цивілізація - якісно нова суспільно-політична формація, що йде на зміну матеріальній (техногенній) цивілізації і забезпечує прогресивне освоєння процесів інформатизації.
Інформація /лат./ - відомості про якісь події, чиюсь діяльність; повідомлення про щось.
Комп'ютер /2 пол. ХХ ст./ - електронна обчислювальна машина.
Медіатека - /media - засоби масової інформації; theka - зібрання/ - зібрання засобів масової інформації на традиційних і нетрадиційних носіях.


Зустріч із павутинкою


Бібліотечний урок
Мета: ознайомлення користувачів із виникненням Інтернету та популярними пошуковими системами.

Хід уроку

Вступна частина.

Вступне слово бібліотекаря.
Були часи, коли кількість користувачів Інтернету дорівнювала нулю. Причина проста: тоді його, Інтернету тобто, просто не було. Це нам з вами важко зараз навіть уявити собі, що б то у світі коїлось, якби не було ані всесвітньої мережі, ані пошти електронної, ані чатів, де можна годинами переливати з пустого в порожнє, створюючи ілюзію живого спілкування. А тоді люди спокійнісінько обходилися без усього цього, і виходило це в них просто-таки пречудово. Самих телевізорів, кажуть, вистачало їм по самісінькі вуха.
Усе почалося давним-давно, коли в США, у великих університетах, таких, як Дартмут і Берклі, комп’ютерів (точніше – ЕОМ) було дуже мало й людям доводилося працювати на них по черзі. Тобто на один ПК припадало багато користувачів з різними завданнями. Та й комп’ютери були інші. Тоді в навчальних закладах було встановлено центральні комп’ютери з безліччю терміналів. Використовувались тодішні ЕОМ у режимі поділу часу. Саме тоді й зародилися такі основні принципи, як багатозадачність і розподілений доступ.
А чи знаєте ви, що виникненню Інтернету опосередковано посприяв перший радянський супутник? Адже після його запуску в 1957 році президент США Ейзенхауер, напевно, дуже злякавшись переваги Радянського Союзу у технологіях, видав наказ сформувати ARPA (Агентство передових дослідницьких проектів), що підпорядковувалося Міноборони США й займалося розробкою передових технологій. Значення ARPA (Агентство передових дослідницьких проектів) в історії Всесвітньої мережі не можна переоцінити: агентство спонсорувало розвиток мережі ARPANET.
Перше віддалене з’єднання було встановлено в 1965 році, коли Лоренс Робертс, дослідник із Массачусетського технологічного інституту, що працював з Томасом Мерріллом під загальним керівництвом Дж. Ліклайдера, з’єднав комп’ютер ТХ-2 у Массачусетсі з комп’ютером Q-32 у Каліфорнії, використовуючи низько швидкісну телефонну лінію (інших тоді не було).
І хто знає, може б і далі так собі жили й не тужили, аж тут у жовтні 1971 року програміст однієї американської компанії Рей Томлінсон відправив з одного комп’ютера на інший дуже змістовне послання - «QWERTYUIOP», — яке становило собою простий набір клавіш верхнього рядка клавіатури. А трохи пізніше розробив систему електронної пошти і запропонував значок @ — для електронних адрес. Та знадобилося ще 10 років, щоб на світ Божий з'явився Інтернет, і ще 20 років, щоб той же світ обплела World Wide Web — Всесвітня Інформаційна Павутина. Описати Інтернет — це все одно, що розповідати про велике місто. Можна говорити про ландшафт, вулиці, магазини, людей, погоду або про все це разом. Однак це не дасть вичерпної картини. Інтернет – це не програма, не якесь там програмне чи апаратне забезпечення і навіть не система. Це величезна комп'ютерна мережа — свого роду джерело, де можна отримати практично будь-яку інформацію (безкоштовно чи за платню), а ще це є засіб спілкування між людьми.
Тому давайте краще просто розберемося з тим, як використовувати його з максимальною віддачею та не меншим задоволенням. Нагадаю про всяк випадок: для того щоб ви могли борознити безкраї простори Інтернету, у вас повинний бути щонайменше комп’ютер, телефонна лінія й модем. І гарний провайдер — організація, що забезпечує підключення до Інтернету. Якщо все це є — WWWelcome!
ІІ. Практична частина.

Почнемо з пошуку інформації. Найпростіший спосіб знайти те, що вас цікавить, — набрати потрібну адресу у віконці броузера (програма для пошуку та відображення веб-сторінок), і потрібна інформація у вас на моніторі. Інша річ, коли ви не знаєте ніякої адреси, а просто шукаєте, наприклад, чим годувати свого Барсика в осінньо-зимовий період. Для таких випадків і передбачені «пошукові агенції» — системи, де за найменшими прикметами відшукають поради для вашого Барсика. Віртуальні агенції знаходяться за віртуальними адресами, наприклад:
http://www.yahoo.com/ – Англомовна пошукова система. Безкоштовний e-mail.
http://www.yandex.ru/ – Російськомовна пошукова система. Є можливість встановлення модуля Yandex Lite на свій сайт. http://www.meta-ukraine.com/.- пошук в Україні.
Пошукові системи України.

http://meta.ua – українська пошукова система Мета
http://uaport.net – портал охоплює понад 6 тисяч українських сайтів, згрупованих за тематичним і регіональним принципами
http://www.atlasua.net – наймолодший з пошукових порталів
http://www.bigmir.net – українська пошукова система Bigmir
http://www.ekniga.com.ua – літературна інформаційно-пошукова система–каталог
http://www.google.com.ua – глобальна пошукова система, орієнтована на Україну
http://www.sova.com.ua – українська пошукова система «Сова», рейтинги пошукових систем України з виходом на їх сторінки
http://www.topping.com.ua – пошук у категоріях – «Новини», «Інтернет», «Робота», «Оголошення», «Новини», «Книги і реферати» тощо
http://www.uaportal.com – каталог українських сайтів, що містить більш 5 тисяч посилань
http://www.ukrop.com – українська пошукова система УКРОП
ІІІ. Підсумки заняття.

Сьогодні ми здійснили подорож в історію виникнення комп’ютерів та Інтернету та ознайомилися із різними пошуковими системами. Сьогодні Інтернет – важлива складова інформаційних ресурсів, тому дуже важливо кожному користувачу вміти навчитися орієнтуватися у великій кількості різноманітної інформації. Тому завдання бібліотеки – обробити і систематизувати найбільш цікаві і корисні ресурси Інтернет, а вже потім рекомендувати їх користувачам для полегшення їх пошукової діяльності в мережі Інтернет.
ІV. Домашнє завдання

Підготувати інформацію, наприклад, про домашніх тварин із різних пошукових систем і записати адресу сайтів, з яких ви будете брати інформацію.
Використані сайти:
http://ostrovskogo.ok.net.ua/poradi.htm
http://ostriv.in.ua

Пошук


Для користувачів
в бібліотеці діє зона Wi-Fi


Корисні посилання



















Сайт Звіздівської публічно-шкільної бібліотеки

Блог Мащанської публічно-шкільної бібліотеки

Блог Мирненської публічно-шкільної бібліотеки





Copyright MyCorp © 2017
Створити безкоштовний сайт на uCoz